Samhällsviktiga funktioner bedrivs inom kommunerna dygnet runt på årets alla dagar. Dessa funktioner har ett behov att kunna få stöd och hjälp utanför kontorstid av IT-avdelningen.
Kraven på verksamheterna ökar i takt med att fler och fler arbetsprocesser digitaliseras, vilket då ökar kravet på en stabil och fungerande drift och förvaltning av IT-system och nätverk.
Denna rutin beskriver förfarandet för IT-tekniker i beredskap.
- Beredskapstid är 16:00-07:00 vardagar samt 00:00-24:00 lediga dagar samt helger.
Övrig tid 07:00-16:00 gäller 0523-61 35 80 (3580) - Uppdrag får endast komma via SOS-alarm och ges till av respektive kommun godkända kunder
- Inställelsetid är 30 minuter (ärendet påbörjas och återkopplas till kund)
- IT-tekniker skall av kund få Ansvar, Verksamhet och eventuellt Aktivitet för att kunna redovisa nedlagd tid till IT-handläggaren som i sin tur fakturerar kunden (verksamheten) med 700: - för påbörjat ärende (1h) samt 700:- per nästkommande påbörjade timmar. Nedlagd tid redovisas till IT-handläggare skyndsamt efter beredskapsvecka
- IT-tekniker får vid större incident beordra in andra tekniker i tjänst, IT-chef skall hållas underrättad